Santiago ! !
19 juli 2008 - Santiago de Compostela, Spanje
Ben er ! ! Eergisteravond om half acht aangekomen.
Geen heel erg emotioneel moment, om eerlijk te zijn . . . . Heb iemand gevraagd een foto van me te maken voor de Kathedraal (lukt nu niet om hem te downloaden, helaas!), sms-jes gestuurd, er een biertje op gedronken en toen snel een kamer geregeld.
Het is gek: voor ik begon kon ik me niet voorstellen dat je 1600 km. kunt lopen en hoe dat zou zijn. Nu ik het heb ik gedaan blijft het nog steeds zo´n ´getal´ . . . . , maar ook een geweldige tocht!!!
Gisteren heb ik niet veel gedaan, was toch ook wel moe . . . . (Dat heeft vast niets te maken met eergisteravond toen ik op de terugweg naar mijn kamer Josee, Eric en Philippe met een kan Sangria op een terras tegenkwam en met hen tot in de kleine uurtjes ben doorgegaan, toch??) Wat praktische dingen gedaan: VVV, mijn Compostella (het certificaat dat bewijst dat je gelopen hebt) gehaald (mijn latijnse naam is iets als 'Villelmam´!??), naar de pelgrimsmis in de Kathedraal, siesta gehouden (voor de eerste keer!!) en vooral toch ook veel medepelgrims tegengekomen. Ik ben vanaf half vijf onderweg geweest naar dit internetcafe om dit bericht te schrijven, maar ben er nooit gekomen . . . . Steeds weer leuke ontmoetingen en waardevolle gesprekken! ´s Avonds met 10 man gegeten en met een deel doorgegaan. Gisteren is hier namelijk het feest van St. Jaques begonnen. De naamdag is 25 juli, maar de feesten zijn gisteravond om 11 uur begonnen: overal muziek en tot 3 uur mensen op straat.
Ook vandaag: zit op een terras te ontbijten . . . komt een fransman langs waarmee ik onderweg 1 keer heb gepraat. Loop hierheen: een amerikaan en een noorse. Met iedereen ook gelijk hele interessante gesprekken die ik erg waardevol vind. Ik laat het dus ook maar gewoon gaan . . . neem ook een koffie en neem de tijd. Voor veel mensen zijn de ´Camino´ en de aankomst hier hele indrukwekkende gebeurtenissen en gesprekken gaan daardoor ook vaak gelijk ergens over.
Guy (uit Quebec) zei het al eerder: in het ´gewone´leven heb je het bij de eerste ontmoeting vaak over werk, sociale status, hobby enzovoort, tijdens de Camino gaat het gelijk over andere dingen (waarom loop je en wat doet het met je etc.). En dat is hier in Santiago nog intenser, ik vind het erg waardevol!
Ik ga morgen door naar Cabo Finisterre (het ´eind van de wereld´), dat is nog zo´n 90 km /3 dagen lopen. In de middeleeuwen gingen de pelgrims daarheen om zich in de zee te wassen en hun kleren te verbranden als teken van het afsluiten van hun oude leven en de start van het nieuwe leven. Ook zochten ze daar hun schelp, waardoor ze als pilgrim te herkennen waren op de terugweg (dat deden ze ook lopend . . ). Een aantal mensen die ik onderweg ontmoet heb gaat ook en ik denk dat we samen ook zo iets zullen doen (ben hard aan het denken wat ik zou kunnen verbranden . . . . er moet nog iets overblijven om aan te trekken en zoveel heb ik niet meer bij me!) Ben benieuwd of dat een ander gevoel geeft . . . Blijf daar, denk ik, 1 of 2 dagen. Vervolgens loop ik 1 dag langs de kust naar Muxia in het noorden, dat moet een mooie wandeling zijn. Dan is het genoeg: neem de bus terug naar Santiago.
Heb me bedacht dat de laatste dagen wandelen misschien wel de zwaarste waren . . . . niet vanwege het wandelen, maar vanwege de drukte. Je hoeft namelijk alleen de laatste 100 km. maar te lopen om de ´Compostella´ te krijgen.
Hoe dichter ik bij Santiago kwam, hoe drukker het werd, maar de laatste dagen was het verschrikkelijk!! Groepen mensen en schoolklassen die georganiseerd liepen (en dus zonder bepakking, want de bus vervoerde de bagage) en zeer luidruchtig waren. Voor hen was het duidelijk een heel ander soort reis. Daarnaast veel mensen die naar Santiago wilden, maar eigenlijk veel te weinig tijd hadden . . . En dat betekent voor de meesten veel blaren, pijn en afzien. Strompelend, dat is pas echt lijden!!! Allemaal niet meer of minder, maar duidelijk anders . . .
Gelukkig hadden ook die mensen allemaal het ritme van vroeg op en in het begin van de middag ophouden . . . Het was een verademing als de weg ´s middags weer rustig werd!!! De laatste dag heb ik 36 km. gelopen . . . Was van plan om 10 km. voor Santiago te overnachten, maar voelde me goed en had geen zin om ´s ochtends met die drukte aan te komen. En dus maar doorgelopen (het deed me trouwens wel wat toen ik de stadsgrens bereikte).
Die drukte van de laatste dagen is ook een reden om door te gaan naar Cabo Finisterre: er zijn maar weinig mensen die doorlopen en dat zijn over het algemeen de mensen die op dezelfde manier lopen als ik. (Er zijn mensen die dat de ´echte pelgrims´ noemen, maar ik heb daar nog eens over nagedacht . . . . : dat weet je niet, ieder doorgaat het proces op zijn eigen manier. Ik heb mensen zien strompelen en denk dat hun prestatie uiteindelijk groter is dan de mijne!!!!)
Het is weer een heel bericht geworden en er is nog zoveel dat ik niet geschreven heb!!!!
Maar het is even ´op´, weer geen mailtjes (sorry!). Wel bedankt voor jullie reacties op de site!!
Liefs en groeten,
Wilma

Groeten, Alex
Het klinkt alsof het je toch redelijk makkelijk is afgegaan. Ik hoop in elk geval dat je hebt gevonden wat je wilde...in ieder geval een prestatie om trots op te zijn..
Groetjes en liefs
Ingrid
Het is vandaag zondag en we hebben de laatste mailtjes gelezen en het bericht van je reislogger afgehaald.Je hebt wel de smaak te pakken dat je er nog maar zo'n 90 kilometer aanplakt.Nu het wandelen onderhand voorbij is krijg je dan geen kater!Wij zijn niet naar VLIJMEN geweest maar V A A S S E N en het is ons goed bevallen we hebben zo'n 250 kilometer gefietst ,dus het gaat goed met ons.15 augustus hopen wij weer in Soest te zijn, kort want dan gaan we weer naar Breukelen voor 14 dagen, dit was het dan weer wij zijn altijd te bereiken onder min 06 nr.(0625217554).
Veel liefs van Ma en Pa
liefz
Ja, ga nog maar even door, want dan kan ik nog genieten van je mooie verhalen over je bijzondere belevenissen. En kun jij het binnenstappen in de andere wereld nog even voor je uitschuiven.
Lieve groet van Alice
Hoeveel kaarsjes heb je opgestoken? Of wordt je slotvuur je grote kaars.
Rituelen Kúnnen een sterk effect hebben. Dus succes met je keuze wat je gaat verbranden. Ik volg je met veel plezier, dus wat mij betreft maak je er nog 900 km van :-)
Ik steun je!
Paul
Geweldig hoe jij die enorme afstand met zo'n spirit hebt afgelegd. Mijn Vierdaagsekruisje doet dan wel heel bescheiden aan.
Ik ben zeer benieuwd naar al jouw verhalen als je weer in ons midden bent, maar dat duurt nog wel even.
Hartelijke groeten, Roy
Doe er gewoon nog een paar km bij, wat kan jou het schelen. Heel heel heel erg goed hoor!!!!!
Dikke knuffel van Siepie en Panke; ze zullen trots op je zijn.
Groetjes Natasja
Het is echt een bijzondere tocht geweest, en het is leuk te lezen dat je er nog een stukje aan toevoegt.
Het lijkt me lastig om zo ineens te stoppen met het lopen, hoewel ik lees dat het nu gepaard gaat met goede gesprekken!
Hartelijke groet,
Regien
Veel liefs, Maaike
Geniet er maar flink van
Liefs, Lia
Lees net je laatste verhaal. Goed gedaan! Een hele prestatie. 1600 mag dan een nummer blijven, ik doe het je niet na. Leuk dat je ook met zoveel verschillende mensen in aanraking komt.
Groeten, Ingrid