De Pyrineeen ! ! !

6 juni 2008 - Lescar, Frankrijk

Lescar, voorstad van Pau aan de voet van de Pyrineeen . . .

Eigenlijk was ik van plan hier een dagje te blijven, maar je mag maar 1 dag in de gite overnachten. En bovendien is hier niet echt veel te beleven . . . Dus loop ik zometeen 14 km. naar Lacommande, zo heb ik nu uitgebreid te tijd om te internetten en wat sightseeing te doen. Dit is wel de plek waar ik min of meer definitief moet beslissen welke route ik in Spanje neem en of ik wel of niet de Pyrineeen oversteek.

Ik hoor namelijk van steeds meer mensen dat de meest gebruikte route in Spanje heel erg druk is en in de komende weken alleen maar drukker wordt. Ik had de optie al open om de kust-route te nemen, maar daarvan hoorde ik weer dat er relatief weinig overnachtingsmogelijkheden zijn . . . Inmiddels ben ik 2 andere pelgrims tegengekomen die de kustroute nemen: Gilles, die niet de Pyrineeen over gaat, maar rechtdoor naar St. Jean de Luz aan de franse kust loopt en Dominique, die wel de Pyrineeen overgaat en in Puenta de la Reina een bus naar Bilbao neemt. Dat laatste had ik zelf ook in mijn hoofd omdat ik graag de Pyrineeen wil zien, de Col du Somport moet prachtig zijn en ook het stuk daarna tot Puenta de la Reina. Alleen . . . als het weer slecht is heb je daar niet zoveel aan . . . zit je vooral in de mist en het is wel effe werken!

Ik heb geen idee wat ik moet verwachten en hoe erg het afzien wordt . . . zie er ergens wel tegenop, maar als ik het tot nu toe gehaald heb zal dat ook wel lukken, toch? De meer ervaren pelgrims vertellen me dat de route van Arles de zwaarste van de routes in Frankrijk is en dat ook de kust-route in Spanje zwaarder is. Ik zie het wel.

Gisteren was de wandeling maar 23 km en was ik om een uur of half 3 hier, in de gite is een wasmachine en een droger, dus het ik lekker alles kunnen wassen. (Was ook erg nodig!)

Verder beginnen letterlijk de gaten in mijn loopbroek te vallen en moest ik de reisgids voor Spanje kopen. Dus naar de Decathlon buiten de stad . . . . broek gekocht, gidsen bekeken en de beslissing genomen. Ik ga dus de kust-route nemen en steek wel de Pyrineeen over, als alles gaat zoals het moet ben ik maandagmiddag op de Col du Somport: het hoogste punt en de grens met Spanje. Spannend!!! En over een dag of 11 dus in Puenta de la Reina. (Hoor net van de dames hier in de Office de Tourisme dat juist voor maandag de weersverwachtingen op de Col du Somport goed zijn: zonnig en 12 graden, voor morgen tot en met zondag wordt regen en 5 graden verwacht . . . Duim dat de verwachtingen voor 1 keer uitkomen!!!!)

Bovendien wordt het dan weer ontdekken hoe de dingen in Spanje werken en ik ben benieuwd of ik me weet te redden in het Spaans. Wel leuk, want ik merk dat ik me wat begin te vervelen . . . Ik doe inmiddels alles wel op routine en het scheelt echt enorm dat het hier dus koud (15 -18 graden) en regenachtig is: een terras of onderweg lekker picknicken zit er niet in.

Er zijn in deze streek (de Gers) echt serieuze overstromingen en ik hoorde gisteren dat hetzelfde geldt voor noord-Spanje! Ik merk het vooral door de modder onderweg, dikke, vette, glibberige klei en soms echt een compleet meer, tot je enkels erin !!! Gilles (die 1 dag voor me loopt) belde me gisteren en vertelde dat de etappe van vandaag heel erg modderig is en raadde me aan de weg te nemen. Ik zie wel. Met zo'n kleine afstand is het niet zo erg (alhoewel je er wel erg smerig van wordt), van de week toen ik 32 km. liep met een zere kuit . . . aan het eind ben je moe en dat kost het echt veel meer energie! Ik realiseerde me dat ik zelfs te moe was om nog na te denken en volgde gewoon de modderige route, zonder te kijken of er een alternatief over de weg was. Hoort er allemaal bij!! Inmiddels heb ik geen last meer van lijn kuit en ben helemaal fit. Op zich horen pijntje er wel bij als je zo actief bent, ik wordt soms 's nachts wakker en realiseer me dat de spieren rond mijn heupen en in mijn benen pijn doen! De volgende dag is dat gewoon weer weg, wonderlijk!!! Wel erg goed voor mijn lijn . . volgens mij ben ik wel een paar kilo kwijt en ook mijn buikspieren trainen mee: de sixpack begint zich af te tekenen!!! Leuke bijkomstigheid is dat ik echt niet op mijn eten hoef te letten: vet, zoet . . . kan allemaal! Wordt eenmaal terug vast weer wennen! Goed, tot na de Pyrineeen!

Groeten,

Wilma

Foto’s

7 Reacties

  1. Oryx PI:
    6 juni 2008
    Hi Wilma,

    Ik ben zeer trots op je (en natuurlijk stinkend jaloers). Valt me ook op dat ik je helemaal niets meer over je werk hoor melden en dat je je zorgen maakt of daar alles wel goed gaat;-). Volgens mij kom je zo relaxed als een Pyreneese berghond terug!
    Wat de taal betreft geen zorgen: tappas en bieno tiento houdt je in leven, linksaf is ieskieerda rechtsaf diretjsa de rest hoef je niet te onthouden (wel ff goed opletten dat je in Baskenland het juiste accent hanteert en niet voor volbloed Madrileense wordt aangezien).Santiago de Compostela wordt zo een eitje. Adios en geniet!

    Hans ON
  2. G.U.Y.:
    7 juni 2008
    Hoi, Ik heb de Franse route genomen, eerder dit jaar. Ik zal met belangstelling je belevenissen in de kustroute volgen.
  3. Panke en Siepie:
    7 juni 2008
    Hoi Wilma

    Volhouden hoor!!! Hopelijk doen de foto's van Siepie en Panke je goed. Best zwaar als ik zo alles lees. Het zou fijn zijn als je wat mooier weer gaat krijgen.
    Toi, toi, toi.

    Groetjes Maikel en Natasja
  4. Alex:
    7 juni 2008
    Hoi Wilma,

    Gezien jou reactie voor vertrek had ik niet verwacht dat je reislog regelmatig zou bijwerken. Leuk om nu toch regematig je ervaringen te lezen. Woh wat een indrukken. Fantastisch.
    En reagerend op de opmerking van Hans, over Fortis hoef je je niet druk te maken. We vermaken ons prima en leggen binnen het gebouw ook de nodige meters af.

    Hou vol en geniet met volle teugen.

    Groeten,

    Alex
  5. ma en pa wormgoor:
    12 juni 2008
    Wij hebben inmiddels al bericht van je gehad dat op het hoogste punt was in de bergen, wij hopen dat alles goed met je gaat.Misschien heb onze je email al gelezen dat wij 3 weken op een huis gaan passen in Vaassen,daar heb ik ook de beschikking over een computer, dus wij kunnen je blijven volgen. Liefs ma en pa
  6. FvdB:
    15 juni 2008
    Ha dei Wilma,

    Het is toch wonderlijk hoe de hedendaagse communicatiemiddelen er voor zorgen dat wij jou reis helemaal kunnen volgen. Het is erg boeiend om te lezen wat je zoal meemaakt, onderweg naar het einddoel. Ik weet zeker dat het je gaat lukken ondanks de pijntjes. Bedankt nog voor je sms'je toen je het hoogste punt bereikte. Mag je erg trots op zijn!!
    Nou, pas verder goed op jezelf en we kunnen niet wachten op de volgende reisverslagen!!
    Groeten en liefs,
    Frank, Lia en Naomi.
  7. FvdB:
    15 juni 2008
    Sorry,

    Moet natuurlijk "Ha die(!) Wilma"zijn.......

    Frank.