Laatste week . . . .
30 september 2010
Tja, ik ben al heel lang niet meer aan het schrijven van een blog toegekomen . . . . Mijn vorige blog is 17 dagen geleden geschreven en het lijkt een eeuwigheid!!
Weer erg leuke dingen gedaan en ook weer bijzondere dingen (natuurlijk).
De kampeertrip was geweldig! De terugtocht bleek nog spannend!!! Ik schreef al dat het Victoriameer nogal groot is en dat betekent ook dat het weer en de golven nogal wisselend zijn . . . Op de terugweg stond er dus een harde wind en waren er golven zoals op zee! Dat gaf met ons kleine bootje een effect waar een attractiepark trots op zou zijn!!! (Nou hou ik zelf dus niet zo van attractieparken . . . .) We hebben een tijdje in de luwte van een eiland gewacht of de wind ging liggen en hebben daarna de oversteek (met zwemvesten aan) toch maar gewaagd. Achterin de boot viel het gelukkig mee, maar het eerste deel zat ik voorin de boot: pffffff.
Vanuit Mwanza ben ik dan eindelijk naar Pepe gegaan om eens te kijken of ik kon gidsen. De trip er heen was een avontuur! Met een dalla dalla die eerst 3 uur lang gerepareerd moest worden, onderweg bijna een vechtpartij met de chauffeur van de concurrent, veeeeeeel te veel mensen erin en verschrikkelijk gevaarlijk rijden. Ik kwam uiteindelijk in het donker en in de regen aan in het dichtsbijzijnde dorp, verschillende mensen beweerden Pepe te kennen en me er te brengen . . . . na veel heen en weer gebel werd duidelijk met wie ik mee kon. (Ik was er chagrijnig van en dat overkomt me niet vaak!)
Tja . . . . leuk kamp, prachtig gelegen; maar van Pepe kon ik geen hoogte krijgen . . . . Hij was heel aardig en nam me mee naar de dorpen als er inkopen gedaan moesten worden, maar verder niets . . . . Ik ben nog een dag de Serengeti ingegaan met een belgisch stel dat in het kamp sliep en me uitnodigde met hun auto mee te gaan. Hardstikke fijn en daardoor heb ik dat deel van het park ook gezien. Wat wel prachtig was: de kleine regens waren inmiddels begonnen en ik heb het helemaal groen zien worden! Vergelijkbaar met onze lente: prachtig en heel anders dan wat je meestal op tv ziet.
Na 4 nachten ben ik weggegaan, richting Kenia. Eerst in het dorp wachten op de bus, die normaal gesproken ergens tussen 1 en 2 's middags langs kwam . . . . . Hij was er ergens tegen 3 uur . . . Vervolgens stortregen en ik dacht nog: blij dat ik lekker droog in de bus zit . . . . Totdat het dak begon te lekken!! Eenmaal in het hotel bleek dat ze mijn rugzak op zijn kop in de modder gezet hadden en een deel van mijn kleren hardstikke smerig was. Dus een dag gebleven. Ik had het daar niet lekker . . . . Internet hield er binnen de kortste keren mee op, de meneer in het hotel was ongeveer de enige die engels sprak, maar was van een lamlendigheid die ik echt maar zelden heb meegemaakt! Ik had geen idee hoe ik in Kenia moest komen en nam me voor de volgende dag een taxi naar de dalla dalla stand te nemen en maar gewoon te zien . . . . . Kom ik aan het eind van de middag weer in het hotel . . . . Staat er een Sawadee truck . . . . De kok was de kok die ik bij mijn tweede groep had en de reisleidster kende ik van het trainingsweekend!!! Dat bedenkje niet!! Hardstikke leuk, dus . . . wat kletsen en uiteindelijk heeft Albert (de kok) me de volgende dag geholpen de route helder te krijgen. De wereld is klein en toeval bestaat niet????
Die ontmoeting deed me in ieder geval veel goed en de reis de volgende dag ding perfect. Kenia was een verademing na noord-Tanzania . . . . Om te beginnen is de nationale taal engels, dus ik kan ineens met iedereen praten!! Daarnaast is Kenia duidelijk welvarender en beter georganiseerd.
De dag daarop ben ik naar de Masai Mara gegaan. Heb een tented camp gebeld dat door de Lonely Planet werd aanbevolen en was zo verbaasd over de (relatief lage) prijs dat ik nog een keer teruggebeld heb om te checken of ik het niet verkeerd begrepen had!
Dat kamp was een absoluut succes!! Verschrikkelijk aardige mensen, een prachtige plek aan de rivier (met uitzicht op een grazend nijlpaard!), 2 game-drives per dag, heerlijk eten en een luxe tent met eigen badkamer voor 80 euro per dag. Dat lijkt misschien veel, maar als je uit Tanzania komt is het een koopje!!! (Het was wel een kamp waar voornamelijk duitsers kwamen, dus ik heb 3 dagen duits gesproken . . . . Op een gegeven moment kwam het personeel me zelfs vragen te vertalen!!)
Er komen was ook te doen, maar om er weg te gaan moest ik om half 5 s'ochtends klaar staan!!!!! De laatste avond kwam ik in gesprek met een nederlandse (Monique) die met een keniaan (Agostino) getrouwd is en in Nairobi woont. We hebben samen gegeten en zij boden een lift aan: heerlijk!!! En . . . erg gezellig! Dat is zeker een blijvend kontakt!!
Vervolgens ben ik naar een aantal meren ten noorden van Nairobi gegaan. Ik ben net terug van 3 dagen 'toeren', geregeld door een reisbureau dat Agostino me aanbevolen heeft. Michael (de eigenaar) is zelf met mee gegaan en dat was niet alleen gezellig, maar ook heel handig . . . . Ik heb een hoop info en we hebben zelfs samen al een soort een wandelvakantie in de streek in elkaar gezet . . . . . Dus als iemand geinteresseerd is!! Ben benieuwd, maar het is hier prachtig en als ik een groep van 6 mensen bij elkaar kan krijgen . . . . .
Nu dus de laatste week, morgen naar de laatste mooie plekken en dan ergens in het weekend naar Nairobi. Misschien nog wat afspreken met Monique en iemand anders die ik daar ken en dan is het de zesde richting Holland . . . Heerlijk om weer thuis te zijn en iedereen weer te zien, maar ook wel jammer . . . . . Maar goed, over 3 maanden weer??!!??
Liefs en tot ziens!!
Wilma

liefs,
Judith
Wat gaat de tijd toch rap...ik ben zeker kandidaat voor de wandelvakantie!
Als je terug in `t land bent hoor ik het graag en kunnen we weer een keer afspreken...gezellig bijkletsen alvorens je weer weg bent.
Lieve groetjes,
Anje